Webartikelen archiefpagina

april 2019

Beweging zou vitamine D uit vetweefsel mobiliseren, een stelling die onderzoekers van de Engelse universiteit van Bath verdedigen in het laatste nummer van Nutrition Bulletin. Tot nu toe dachten onderzoekers dat sporters een hogere vitamine D-status hebben omdat ze meer tijd buiten besteden, dus omdat ze vaker in contact komen met zonlicht. De Engelse onderzoekers denken eerder dat vitamine D vrijkomt tijdens afbraak van vetzuren.

april 2019

Senioren die regelmatig paddenstoelen op hun menu hebben staan, hebben 50% minder kans om 'geringe verstandelijke achteruitgang' op te doen. Die vaststelling deden onderzoekers uit Singapore die 600 Chinese senioren gedurende zes jaar volgden. De portie paddenstoelen waarvoor dit verband geldt, bedraagt minstens 300 gram per week, dat zijn twee porties.

april 2019

Een EPA-supplement van hoge zuiverheid kan het risico op een cardiovasculair voorval verminderen. Een grootschalige studie onder de naam REDUCE-IT vond bijna een kwart minder cardiovasculaire voorvallen bij deelnemers die gedurende gemiddeld vijf jaar twee maal per dag 2 g EPA namen. Aan de studie namen meer dan 8000 hartpatiënten en risicopatiënten deel. De resultaten verschenen in The New England Journal of Medicine in een paper ondertekend door 1974 medewerkers.

april 2019

Uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat het vermogen van fermenteerbare vezels om korteketenvetzuren te produceren afhankelijk is van de samenstelling van de persoonlijke darmmicrobiota.

maart 2019

Toevoeging van vitamine B6 aan magnesium heeft een bijkomend stressverlagend effect bij gezonde doch gestresseerde volwassenen. In een klinische studie met 264 deelnemers verminderde zowel magnesium als magnesium plus vitamine B6 de stressscore (DASS-42) met 42-45%. Vitamine B6 leek stress sterker te minderen enkel bij deelnemers met de meeste stress, voor de hele deelnemersgroep was het effect niet significant. Alle deelnemers hadden enigermate te kampen met stress en ze hadden magnesiumtekort volgens meting van de magnesiumstatus in rode bloedcellen.

maart 2019

Suppletie met alfaliponzuur kan risicofactoren voor hart- en vaatziekten terugdringen. Dat is de conclusie van een Italiaans onderzoek dat werd verricht onder kinderen en adolescenten tussen acht en zestien jaar. De studie moest specifiek antwoord geven op de vraag of het supplement van nut kan zijn in geval van overgewicht op jonge leeftijd. Door tekenen van cardiovasculaire schade te meten, kunnen de risico’s voor later vroegtijdig worden gesignaleerd.

maart 2019

Lithium werkt beter bij bipolaire patiënten met een minder ontregeld slaap-waakritme. Dat is de conclusie van Amerikaans-Canadees onderzoek bij bijna 200 patiënten met bipolaire stoornis, waarbij ze zowel het circadiaan ritme op cellulair niveau als het chronotype bepaalden. De onderzoekers hopen dat factoren die het circadiaan ritme corrigeren ook de respons op lithiumtherapie zullen verhogen.

maart 2019

Ernstige en langdurige vermoeidheid is een veel voorkomend symptoom van multiple sclerose (MS), maar wellicht kan cacao met een hoge dosis flavonoïden deze klacht verlichten. In een kleine, double-blind placebogecontroleerde studie werden cacaodranken met veel of weinig flavonoïden vergeleken. De deelnemende patiënten leden aan relapsing remitting MS (RRMS), de meest voorkomende vorm van multiple sclerose waarbij periodes van aanvallen en herstel elkaar afwisselen.

maart 2019

Een plantaardige voeding ondersteunt de  productie van gunstige darmhormonen, zo blijkt uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift Nutrients.Deze darmhormonen zijn  verantwoordelijk voor het reguleren van de bloedsuikerspiegel, het verzadigingsgevoel en het lichaamsgewicht.

maart 2019

Het is waarschijnlijk het vaakst aanbevolen voedingspatroon: het mediterrane dieet. Dat het gezond is, hangt volgens recent onderzoek mede samen met de afremming van de beschadiging van ons DNA. Er zijn nog te weinig kwalitatief goede studies beschikbaar, maar voldoende om te concluderen dat er wel een verband is. En dat is goed voor de levenskwaliteit en de levensduur.

Pagina's