Het mediterraan voedingspatroon lijkt bepaalde groepen van gunstige bacteriën in de darm aan te moedigen. Een samenwerking tussen Italiaanse en Ierse universiteiten vond dat hoe nauwer mannen en vrouwen het mediterraan dieet volgen, hoe meer korteketenvetzuren in de stoelgang aangetroffen worden. Het voedingspatroon minder volgzaam naleven, zorgt daarentegen voor een toename van TMAO in de urine.
Datgene wat je eet, geeft vorm aan de darmflora. Pas recent worden verbanden tussen voedingspatronen en darmflora intensiever bestudeerd en zien we onder meer grote verschillen tussen de samenstelling van de darmflora van agrarische culturen en die van westerse samenlevingen. Mensen die plantaardige voeding voorgeschoteld krijgen, zien hun darmflora anders evolueren dan mensen die op een vleesrijk dieet gezet worden, dat werd een jaar geleden gemeld.
Wat opviel in deze studie, was dat de deelnemers gemiddeld het mediterraan voedingspatroon nauw volgden. Bovendien was hun voedingspatroon erg divers. De onderzoekers verwachten dat gelijkaardige resultaten gevonden kunnen worden voor andere voedingspatronen, als ze maar rijk en divers genoeg zijn aan groenten en fruit.
Korteketenvetzuren zijn vetzuren die ontstaan uit bacteriële fermentatie van vezels. Ze zijn gunstig voor het metabolisme van de darmen. Inwoners van agrarische gemeenschappen hebben veel hogere niveaus van korteketenvetzuren dan inwoners van westerse gemeenschappen (hoe mediterraan deze laatste ook zijn).
Vegetariërs en veganisten uit deze studiegroep hebben lagere niveaus van TMAO in de urine dan omnivoren. Ook de grootste aanhangers van het mediterraan voedingspatroon hebben gemiddeld lagere TMAO-niveaus dan andere deelnemers. TMAO is trimethylamineoxide, een stof die ontstaat uit choline en carnitine en die mogelijk betrokken is bij het ontstaan van aderverkalking.
Eieren, rundsvlees, varkensvlees en vis zijn grote bronnen van choline en carnitine, en dus ook TMAO. Ook de darmflora heeft invloed op TMAO-productie. Ruminococcus zou een grote TMAO-producent zijn. Bij muizen gedijt R. torques beter wanneer ze een vet- en suikerrijk dieet krijgen.
De Filippis F, Pellegrini N, Vannini L, Jeffery IB et al. High-level adherence to a Mediterranean diet beneficially impacts the gut microbiota and associated metabolome. Gut. 2015 Sep 28. pii: gutjnl-2015-309957