Kinderen gezonder al na tien suikerloze dagen
Kinderen gezonder al na tien suikerloze dagen

Kinderen met zwaarlijvigheid zien hun bloeddruk en cholesterolniveau verbeteren na amper 10 dagen, eenvoudigweg door geen suiker meer te eten. Dat toont onderzoek uit de VS aan die door de National Institutes of Health, een Amerikaanse overheidsinstelling, gefinancierd werd. Op lichaamsgewicht was geen effect merkbaar. De onderzoekers leiden uit het onderzoek af dat suiker rechtstreeks verantwoordelijk is voor de metabole afwijkingen, en dat deze niet via overgewicht of vetweefsel veroorzaakt worden.

Aan de studie namen 43 kinderen deel die een hoog risico op diabetes hadden. De kinderen mochten geen toegevoegde suiker meer eten, terwijl ze voor de studie zo'n 27 % van hun calorieën uit suiker haalden. Tijdens de studie werd alle toegevoegde suiker vervangen door complexe koolhydraten. Niet alle calorieën zijn gelijk, dat is alweer vastgesteld in deze studie: de kinderen aten wel minder suiker, maar evenveel calorieën als voorheen.

Hoofdauteur van het onderzoek is dr. Robert H. Lustig, een pediatrische endocrinologist die enkele jaren terug het suikerdebat in een stroomversnelling bracht. Zijn wetenschappelijke uiteenzetting over fructose voor de University of California Television werd zowaar een wereldhit op YouTube en bracht de specifieke nadelen van fructose (o.a. in high-fructose corn syrup) onder de aandacht.

Referenties

Lustig RH, Mulligan K, Noworolski SM et al. Isocaloric fructose restriction and metabolic improvement in children with obesity and metabolic syndrome. Obesity (Silver Spring). 2015 Oct 26. doi: 10.1002/oby.21371