Dat probiotica het cholesterol verlagen, hebben onderzoekers van de Griffith University bevestigd met een meta-analyse. De onderzoekers konden hiermee een daling voor totaal cholesterol, LDL-cholesterol en voor triglyceriden (niet-significant) berekenen. Andere gunstige cardiovasculaire effecten van probiotica zijn daling van lichaamsgewicht en van de ontstekingsmarker hrCRP.
De onderzoekers merken op dat de daling van cholesterol van dezelfde grootteorde is als het bijkomende effect van intensieve statinetherapie bovenop de standaarddosage van statine. Een groot verschil met het statineonderzoek is wel dat deze meta-analyse slechts 750 vrijwilligers telt. Meta-analyses rond statines tellen al gauw 150.000 patiënten!
Over welke probiotica gaat het dan? De meeste onderzoekingen (11 van de 15) gebeurden met gefermenteerde melkproducten, en het zijn deze producten die de cholesterolverlaging konden bewerkstelligen. Voor probiotica in capsulevorm werd immers geen significante daling berekend.
Hetzelfde geldt voor probiotica die maar één stam bevatten: die verlagen het cholesterol niet beduidend. Probiotica met meerdere stammen wel.
Sun J, Buys N. Effects of probiotics consumption on lowering lipids and CVD risk factors: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Ann Med. 2015;47(6):430-40