Hartfalen: voeding doet ertoe!
Hartfalen: voeding doet ertoe!

Artsen uit Mexico konden ondervinden dat gezonde voeding nuttig is voor patiënten met hartfalen. Op het Mexicaanse congres voor cardiologie (21 - 25 november) presenteerden ze de resultaten van een studie met 80 hartpatiënten, die anders moesten eten en meer moesten bewegen. Meer bepaald moesten ze minder koolhydraten en meer vetten (40 - 50 % KH, 30 - 40 % proteïne, 20 % vet) eten. Na vier maanden daalde de bloeddruk en het totaal aan lichaamsvocht.

Voor de verbranding van koolhydraten is meer zuurstof nodig dan voor vet en proteïnen, zo luidt de redenering van de artsen. Onverzadigde vetten verbeteren bovendien de integriteit van de celmembranen. Beweging is nodig om het endotheel fit te houden, zodat de bloedvaten soepel groter of kleiner gemaakt kunnen worden.

Dezelfde onderzoekers deden een andere opmerkelijke vaststelling bij patiënten die al twee jaar lang aan hartfalen leden. De sterftekans lag veel hoger bij patiënten die zoutarm aten (837 mg natrium per dag), vergeleken met een groep die een inname van 1750 mg per dag kende. Doordat patiënten hun natriuminname te veel gaan inperken, wordt de bloeddrukregeling overprikkeld, althans dat gaven de artsen als verklaring op.

Tekort aan magnesium (< 200 mg) zorgt bovendien voor een driemaal hogere kans op hospitalisatie of sterfte. Patiënten met hartfalen moeten dus veel bladgroenten, noten, vis, volle granen en bananen eten, zo besluiten de artsen.