Vrouwen die één tot tweemaal per week met mate bier drinken hebben een 30 procent lager risico op een hartaanval, vergeleken met zware drinkers en vrouwen die nooit bier drinken. Dat blijkt een langlopende Zweedse studie onder 1500 vrouwen die gedurende meer dan 30 jaar in de tijd zijn gevolgd. Doel van het onderzoek was het zoeken naar mogelijke verbanden tussen de consumptie van verschillende alcoholhoudende dranken en vele gezondheidsaspecten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, kanker of de kans om vroegtijdig te overlijden.
De studie ondervroeg de 1500 vrouwen over de frequentie van consumptie van bier, wijn of sterke drank, uiteenlopend van 'dagelijks' naar 'niets' in de afgelopen tien jaar en over verschillende lichamelijke klachten. Na de looptijd van de studie bleek dat 185 vrouwen een hartaanval hadden doorgemaakt, 162 een beroerte, 160 ontwikkelde diabetes en 345 ontwikkelde kanker. Het onderzoek geeft tevens aan dat een hoge alcoholconsumptie (vaker dan één of twee keer per maand) leidt tot een verhoogd overlijdensrisico door kanker.
Dominique Hange, Jóhann A. Sigurdsson, Cecilia Björkelund, Valter Sundh & Calle Bengtsson. A 32-year longitudinal study of alcohol consumption in Swedish women: Reduced risk of myocardial infarction but increased risk of cancer. Scandinavian Journal of Primary Health Care, 2015 DOI: 10.3109/02813432.2015.1067515