Op basis van vijf studies besluiten Zuid-Koreaanse wetenschappers dat gember bloedglucose en HbA1c kan verlagen bij diabetespatiënten. Op insuline en insulineresistentie zagen de onderzoekers minder effect. In de selectie van studies werd gemberpoeder gebruikt in dosissen van 1600 tot 3000 mg, die 4 tot 12 weken lang genomen werden.
Gember en diabetes
Daily JW, Yang M, Kim DS et al. Efficacy of ginger for treating Type 2 diabetes: A systematic review. Journal of Ethnic Foods. 2015; 36-43
Shidfar F, Rajab A, Rahideh T et al. The effect of ginger (Zingiber officinale) on glycemic markers in patients with type 2 diabetes. J Complement Integr Med. 2015 Jun 1;12(2):165-70