Voeding en Hormonen

Cursus
woensdag 15 november 2017, 9u30

Veel hormonale ontregelingen geven jarenlang klachten en beïnvloeden van alles in je leven: je eetlust, energie, stemming/humeur, je libido, stofwisseling, je immuunsysteem, misschien zelfs je vruchtbaarheid enz. Bedenk maar eens een functie in je lichaam die niet aangestuurd wordt door je hormonen.

Het is niet zo vreemd dat een groot deel van de mensen last heeft van hormonale klachten. Er zijn steeds meer stoffen in onze voeding, huidproducten en in ons milieu die onze hormoonhuishouding ontregelen. Door te weten over stoffen die je hormonen positief of negatief beïnvloeden kun je thuis aan de slag. Want…… met gerichte voeding kun je heel veel invloed hebben op een gezonde(re) hormoonbalans. Alles draait ten slotte om je hormonen.

Inhoud cursus

ALLES DRAAIT OM JE HORMONEN

  • Heb je overgewicht rond je middel terwijl je eigenlijk helemaal niet zoveel eet?
  • Voel je eigenlijk altijd opgejaagd terwijl je eigenlijk geen stress hebt?
  • Doe je veel aan sport maar gaat er geen grammetje af?
  • Ben je, zonder dat je het zelf wilt, in de periode voor je ongesteld wordt niet te genieten?
  • Kom je maar niet over je overgangsklachten heen?
  • Heb je, ook al heb je net een flink bord eten op, direct na het avondeten al weer zin in zoet?
  • Is je libido behoorlijk gedaald?
  • Heb je als man een buikje en ben je borsten aan het ontwikkelen?
  • Kun je zonder koffie de dag niet goed starten? Of krijg je hoofdpijn zonder koffie?

Bovenstaande is slechts een fractie van de vele ontregelingen die er kunnen ontstaan door een hormonale disbalans. Als je bekijkt hoeveel hormonen er zijn moeten ze toch wel heel veel processen beïnvloeden. En dat is ook zo! Je kunt beter zeggen: wat wordt er eigenlijk NIET door hormonen beïnvloedt? Hormonen hebben invloed op nagenoeg alles in je leven: je eetlust, je energie, je stemming, je stofwisseling, je slaap, je immuunsysteem etc.

Bovenstaande zaken komen tijdens de cursus aan bod. Uiteraard zijn niet alle hormoon verstorende oorzaken te beïnvloeden  met voeding en leefstijl. Maar daar waar dat wel kan, met boven genoemde  onderwerpen,  is dat een grote winst! Door meer te weten over belangrijkste hormonen in je lichaam (geslachts-, alvleesklier-, schildklier-, stress-/bijnier- en slaaphormonen) en over de voeding & leefstijl die ze positief beïnvloeden kun je heel concreet met je cliënten aan de slag.

Hormonale klachten treft een groot deel van de bevolking:

- Stress is een hoofdoorzaak van een hormonale disbalans. Veel mensen ervaren teveel /chronische stress in hun leven. Bovendien is stress véél meer dan een te drukke agenda: ook chronische ontstekingen, crash diëten, niet goed slapen etc. geven in ons lichaam een stress reactie. Tijdens de cursus zullen we een scala aan voedingsstoffen en recepten de revue laten passeren die bijdragen aan het goed doorstaan van een stressvolle periode: met voeding die je stresshormonen temperen in plaats van aanjagen.

-Een gezonde darm- en leverfunctie. Deze spelen een vitale rol in het afbreken, recyclen en goed omzetten van hormonen. Bij het gros van de mensen kunnen darmen en lever wel een steuntje in de rug gebruiken. Er wordt uitgebreid stil gestaan bij de rol van vezels, een goede methylering, de aanmaak van voldoende glutathion en andere antioxidanten door de lever om onze hormonen te ondersteunen. Ook dit zal weer worden ondersteund met praktische voedingstips.

-Hormoon verstorende stoffen: Onze voeding, huidproducten en ook ons milieu bevatten veel stoffen die onze hormoonhuishouding kunnen ontregelen. Als je weet welke dit zijn kun je ze vervangen door (h)eerlijke alternatieven.

Een andere oorzaak van hormonale verstoringen ligt besloten in onze moderne verworvenheden: Wij hoeven niet langer het ritme van dag en nacht in acht te houden. Er is immers kunstlicht en de 24 uurs economie heeft bijna overal zijn intrede gedaan. Hormonaal gezien is dit echter een soort ‘nachtmerrie’ want ons hele lichaam wordt aangestuurd  via  onze ‘biologische klok’ die wèl het dag- en nachtritme aanhoudt.

Wij hoeven ook niet langer rekening te houden met de seizoenen: we hebben het ook in herfst en winter lekker warm in huis en er is eten in overvloed. Dit heeft erg veel invloed op ons gewicht en hormonale ontregelingen.

We hoeven veel minder te bewegen omdat we niet meer 6-8 uur op zoek hoeven naar eten. Maar spier- aanmaak/behoud en een gezonde verhouding tussen vet- en spiermassa zijn onmisbaar voor een gezonde hormoonbalans.

Tijdens de cursus worden de volgende vragen en onderwerpen behandeld.

  • Wat is qua voeding en leefstijl belangrijk voor een gezonde hormoonbalans?
  • Wat valt er eigenlijk onder de noemer hormonen? (dat is veel meer dan je denkt)
  • Wat kun je doen om uit te laten zoeken welke/of hormonen bij jou uit balans zijn?
  • Wat wordt er allemaal door hormonen beïnvloed in ons lichaam en hoe kunnen we dit met een aantal basis-principes qua voeding sturen?
  • De invloed van stress op het totale hormonale systeem. Hoe kun je je voeding ‘stress reducerend’ laten zijn.
  • Uitleg over voedingsmiddelen die, hetzij een negatieve, hetzij een positieve uitwerking hebben op ons hormoonsysteem.

Voor wie bedoeld

Deze opleiding is bedoeld voor mensen die in de gezondheidszorg werken en die een duidelijke affiniteit hebben met orthomoleculaire geneeskunde en/of -voeding. Denk hierbij aan orthomoleculair werkende artsen en therapeuten maar ook aan natuurgeneeskundigen, diëtisten, gewichtsconsulenten, osteopaten, (overgangs)verpleegkundigen, (electro)acupuncturisten, TCM’ers, mesologen, fysiotherapeuten, drogisten, apothekers, medisch specialisten, psychologen, psychotherapeuten en adviseurs bij zorgverzekeraars.

Wat kunt u verwachten?

De opleiding heeft een zeer praktisch karakter. Aan de hand van de voorwaarden die onze hormonen stellen aan voeding wordt de vertaalslag gemaakt van theorie naar nuttige recepten met de juiste voedingsstoffen. Na de cursus kunt u direct met uw cliënten aan de slag en hen praktische handvatten bieden voor alle eetmomenten van de dag. Ook voor tussendoortjes, feestelijke etentjes en borrelhapjes is er volop aandacht.

Doel van de cursus

Inzicht te geven in de biochemische voorwaarden voor een gezonde hormoonbalans en deze te vertalen naar voeding en recepten. Welke specifieke voeding heeft negatieve effecten en welke voeding beïnvloedt positief onze hormonen?
 

Lesmateriaal

De opleiding wordt ondersteund met een slide syllabus.

Het wordt aangeraden om het boek 'Weten van (h)eerlijk eten' via Ortho Health Foundation aan te schaffen. In dit boek staan 125 recepten die gericht zijn op preventie, hormoonbalans, gezond blijven en gezond oud worden, een stabiele bloedsuiker, een gezond brein, goed functionerende darmen en het zuur/basen evenwicht. Kortom, veel (achtergrond)informatie die we tijdens deze cursus zullen behandelen.

Vooropleiding

HBO Medische Basiskennis (Cpion geaccrediteerd)

Lunch

Wanneer er de hele dag over gezonde voeding wordt gesproken is het natuurlijk van belang om dit ook te kunnen proeven. Vandaar dat deze cursus inclusief een gezonde orthomoleculaire lunch is!

Accreditatie

MBOG en KTNO (BATC, VBAG, LVNG, NVST) geaccrediteerd. Voor speciale accreditatieverzoeken kunt u contact opnemen met info@sohf.nl

Docent: Rineke Dijkinga

Rinke Dijkinga is orthomoleculair therapeut in het plaatsje Sellingen en zij is auteur van het boek: Weten of (H)eerlijk Eten. Na haar 6 jarige HBO opleiding voor Natuurgeneeskunde en Homeopathie in Bloemendaal heeft zij de 2 jarige Psycho-neuro-immunologie opleiding gevolgd.

Financiëel

Kosten: 
€ 95.00
  • Exclusief 21% BTW, € 114,95 inclusief BTW
  • Inclusief koffie, thee, gezond lunchbuffet en lesmateriaal