'Behandeling van obesitas en diabetes: medicatie is niet genoeg', zo luidde de kop van een recent editorial in The Lancet. Aanleiding zijn de resultaten rond retatrutide, semaglutide en tirzepatide, die een nieuwe fase in de behandeling van obesitas hebben aangekondigd. Maar de farmaceutische benadering van obesitas blijft een bron van complicaties.
Een geneesmiddel gericht op gewichtsverlies kan een farmaceutisch bedrijf miljarden dollars opbrengen, ze zijn er dan ook wanhopig op zoek naar. Tegen 2030 wordt verwacht dat één miljard wereldbewoners obees zullen zijn. Sinds 2017 zijn medicamenten ontwikkeld met veelbelovende resultaten, maar steeds met een donkere schaduwzijde. Want we beschikken over bitter weinig gegevens over veiligheid op lange termijn. Recent hebben onderzoekers een verhoogd risico op pancreatitis en darmobstructie vastgesteld bij gebruik van 'glucagon-like peptide 1'-activerende medicatie.
Duidelijk is dat veel consumenten de medicatie willen gebruiken om gemakkelijk gewicht te verliezen, terwijl de medicatie bedoeld is voor patiënten met een BMI groter dan 35. Gewichtsverlies kan bovendien enkel behouden worden zolang medicatie genomen wordt. Van het moment dat medicatie stopgezet wordt, moeten nog steeds duurzame acties ondernomen worden.
Hoog tijd om te stoppen de verantwoordelijkheid af te schuiven op het individu. Obesitas is het product van de hele samenleving, die we niet meer los kunnen zien van de globale samenleving. Denk aan handelsakkoorden en de industriële overproductie van goedkoop en ongezond voedsel.
'Suikertaksen en beperkingen op advertenties van calorierijke, vetrijke ultra-processed voeding moeten geïmplenteerd worden,' besluit het editorial. 'Preventie moet het fundament zijn waarop al het andere volgt.
The Lancet. Treating obesity and diabetes: drugs alone are not enough. Lancet. 2024 Jan 6;403(10421):1. doi: 10.1016/S0140-6736(24)00003-5