Transvetten goed voor het hart?
Transvetten goed voor het hart?

Een Duitse bevolkingsstudie vond verrassend genoeg dat het transvetgehalte in bloedcellen geen verband hield met ziekte of sterfte. Voor hartsterfte vonden de onderzoekers op het eerste gezicht zelfs een beschermende rol. Resultaten die in scherp contrast staan met bevindingen uit de VS.

Mogelijk is een natuurlijk transvet dat van herkauwers afkomstig is (C16:1n7t, zit vooral in melkproducten), verantwoordelijk voor de cardiovasculaire bescherming die in deze studie tot uiting kwam. Gegevens uit andere studies sluiten daarbij aan. Transvetten van welke we weten dat ze een industrieel bijproduct zijn, vertoonden geen verband (maar hadden dus ook geen nadelig effect).

Helemaal afdoende is deze verklaring niet. Ook voor een aantal metabole markers - BMI, bloeddruk, bloedvetten, glucosespiegel, insuline en fibrinogeen - leek het totaal transvetgehalte gunstig te zijn.

Transvetten worden meer en meer uit de voeding geweerd. Een aantal Europese landen hebben sterke initiatieven genomen om het gehalte van transvetten in (industriële) voeding te beperken. De VS zijn ons daarin pas in juni 2015 gevolgd, door gehydrogeneerde vetten niet meer als veilig (generally recognized as safe) te erkennen.

Ondertussen is er in Europa veel veranderd. Europeanen eten niet meer zoveel transvetten als tientallen jaar geleden. Het niveau van transvetten lag bij de Duitsers (0,96 %) in elk geval veel lager dan bij de Amerikanen (2,68 %).

Referenties

Kleber ME, Delgado GE et al. Trans fatty acids and mortality in patients referred for coronary angiography: the Ludwigshafen Risk and Cardiovascular Health Study. European Heart Journal. 2015; doi:10.1093/eurheartj/ehv446