Uit een grootschalig opgezette vergelijkende studie is gebleken dat het eten van vis kan beschermen tegen depressies. Vis is rijk aan meerdere waardevolle voedingsstoffen, zoals meervoudig onverzadigde omega-3-vetzuren, hoogwaardige eiwitten, diverse vitaminen en mineralen. Bovendien beschermt vis tegen chronische ziekten in het algemeen, zoals hart- en vaatziekten en kanker. Daarom is het aan te bevelen om meer vis eten, aldus Fang Li, van de afdeling Epidemiologie en Health Statistics, Medical College van Qingdao University (China). Eerdere epidemiologische onderzoeken gaven inconsistente resultaten, maar nadere recente studies geven nu toch overtuigend bewijs.
De meta-analyse, waarbij in totaal 26 studies met elkaar vergeleken werden, had een omvang van meer dan 150.000 deelnemers. Een tiental studies werd uitgevoerd in Europa, zeven in Noord-Amerika, vier in Azië, drie in Oceanië, en twee in Zuid-Amerika.
Al die studies en onderzoeken werden zorgvuldig en onafhankelijk van elkaar door twee, niet eerder bij de studies betrokken onderzoekers, beoordeeld. Twaalf van de 26 studies toonden een significant verband tussen de consumptie van vis en het aanwezig zijn van een depressie. De andere 14 studies gaven geen verband aan.
Het relatieve risico van een depressie bij een hoge tegenover een lage visinname was 0,83. Over het algemeen werd een significant omgekeerd evenredig verband waargenomen tussen de inname van vis en het risico op een depressie. Ook bleven de resultaten van betekenis wanneer mannen en vrouwen als aparte groepen werden beschouwd.
De Europese studies toonden een sterk verband tussen hoge visinname en een verminderd risico op depressie. Waarschijnlijk is dat een gevolg van het feit dat die Europese studies groter van opzet waren en relatief meer deelnemers telden.
Eerdere onderzoeken hebben zich altijd gericht op de inname van omega-3-vetzuren als afzonderlijke nutriënten, in plaats van de aandacht voor vis als voedingsmiddel.
Een andere grootschalige studie die beschreven staat in de American Journal of Clinical Nutrition suggereert dat een hoge inname van fruit, groenten, vis en volkorengranen in verband kan worden gebracht met een verlaagd risico op een depressie. Het feit dat vis het risico op een depressie in cohortstudies vermindert, is een een belangrijk gegeven hoewel vervolgonderzoek gericht zal moeten zijn op meerdere gecontroleerde studies.
Roel Mocking, promovendus bij de afdeling Psychiatrie van het Academisch Medisch Centrum van de Universiteit van Amsterdam, Nederland, gelooft in de waarde van de studie.
Volgens Mocking betreft het zeer zeker relevant onderzoek, omdat de beschikbare gegevens over het verband tussen de consumptie van vis en een depressie nooit eerder systematisch zijn samengevoegd.
Uit gerandomiseerde dubbelblinde onderzoeken blijkt dat mensen met een depressie niet echt baat ondervinden bij omega-3-vetzuren, maar misschien wel gediend zijn als ze meer vis eten. Daarnaast lijken positieve effecten eerder te moeten worden toegeschreven aan eicosapentenoic acid (EPA) en niet aan docosahexanenoic acid (DHA), wat kan wijzen op een complexe interactie tussen verschillende voedingsstoffen die in vis aanwezig zijn, aldus Mocking.
Li F, Liu X, Zhang D. Fish consumption and risk of depression: a meta-analysis. J Epidemiol Community Health. 2015 Sep 10. pii: jech-2015-206278. doi: 10.1136/jech-2015-206278
Lai JS, Hiles S, Bisquera A, Hure AJ, McEvoy M, Attia J. A systematic review and meta-analysis of dietary patterns and depression in community-dwelling adults. Am J Clin Nutr. 2014 Jan;99(1):181-97. doi: 10.3945/ajcn.113.069880