Junkvoeding doet hersengebied krimpen
Junkvoeding doet hersengebied krimpen

Mensen met een ongezond voedingspatroon hebben een minder sterk ontwikkelde hippocampus. Dat zagen Australische onderzoekers bij 250 bevraagde zestigers nadat ze bij hen hersenscans hadden genomen. De hippocampus is het deel van de hersenen dat cruciaal is om nieuwe dingen aan te leren en om herinneringen op te slaan. De hippocampus bepaalt ook mee de mentale gezondheid.

Trefwoorden

De mentale effecten van ongezonde voeding werden tot nu toe vooral vastgesteld bij dieren. Dit is de eerste studie die de impact van voeding op de hippocampus bij mensen heeft aangetoond, stelt professor Felice Jacka van de Deakin University. Verbanden tussen voeding en depressie, angst of dementie waren wel al eerder aangetoond.

De onderzoekers beschouwden zoete dranken, zoute snacks en verwerkt vlees als ongezonde voeding. Omgekeerd vonden ze dat zestigers die veel groenten, fruit en vis aten, een grotere hippocampus hadden. Andere leefstijlfactoren, zoals beweging, tabak, opleidingsniveau en depressie, hadden geen invloed op het verband tussen voeding en hippocampusvolume.

Referenties

Jacka FN, Cherbuin N, Anstey KJ et al. Western diet is associated with a smaller hippocampus: a longitudinal investigation. BMC Med. 2015 Sep 8;13(1):215. doi: 10.1186/s12916-015-0461-x