Cacao ter voorkoming van alzheimer
Cacao ter voorkoming van alzheimer

In het kader van alzheimeronderzoek zijn de mogelijke voordelen van cacao-extracten, al dan niet in de vorm van een heerlijk stuk donkere chocolade, recent onderzocht. Cacao extracten bevatten o.a. polyfenolen, flavonoïden en flavanolen. Tijdens de bereiding van chocolade uit cacao worden complexe antioxidanten op basis van catechinen gevormd die aan chocolade zijn unieke smaak geven. Het lijkt er sterk op dat deze micronutriënten beschermen tegen verlies van cognitieve functies en helpen bij het behouden van een gezond brein bij het ouder worden.

Trefwoorden

Dr. Giulio Maria Pasinetti, hoogleraar Neurologie aan de Icahn School of Medicine in New York is hoofdauteur van een artikel dat binnenkort verschijnt in de Journal of Alzheimer`s Disease dat als titel mee zal krijgen: 'Aanbevelingen voor de ontwikkeling van nieuwe gestandaardiseerde vormen van cacao rassen en cacao-extract verwerking voor de preventie van de ziekte van Alzheimer'.

Volgens zijn onderzoek zijn er sterke aanwijzingen dat de ontwikkeling van cacao-extracten ingezet kunnen worden ter preventie van ouderdomsdementie, waar inmiddels wereldwijd zo’n 44 miljoen mensen aan lijden. Datzelfde zou kunnen gelden voor bepaalde dieetchocolade en de bereiding daarvan.

Uit eerdere dierstudies, afkomstig van dezelfde onderzoeksgroep, is al gebleken dat bepaalde bereidingen van cacao-extracten de ziekte van Alzheimer kunnen voorkomen of eventueel vertragen.

Het onderliggende werkingsmechanisme schrijft Pasinetti toe aan de polyfenolen die een rol spelen bij het remmen van de aanmaak van toxische eiwitten. Daar onder vallen bèta-amyloïd (Aβ) en abnormale tau-aggregaten. Deze stoffen zijn zelfs in staat het opruimingsproces te bevorderen. Cacaopolyfenolen, die werken via het opruimen van giftige proteïne-aggregaten in de hersenen, zouden een centrale rol vervullen bij het voorkomen van verlies aan synaptische verbindingen tussen de hersencellen.

Andere studies lijken de positieve rol van bepaalde cacao-extracten in het uitstellen van cognitieve veroudering te bevestigen. Het lijkt er dus sterk op dat cacaopolyfenolen verlies aan synaptische verbindingen voorkomen en herstel van synaptische functies behouden. Beide zijn belangrijk voor het behoud van cognitieve functies en de daarmee gepaard gaande bescherming tegen het ontstaan en de progressie van de ziekte van Alzheimer.

Ondanks deze gunstige vooruitzichten geeft Pasinetti in zijn publicatie aan dat er behoefte is aan multidisciplinaire gezamenlijke inspanningen met cacaoproducenten, groothandelaren en biomedici om de ontwikkeling van de cacao-extracten in te zetten voor de gezondheid. Uiteraard betekent dat niet dat we dagelijks een calorierijke reep, doos bonbons of chocoladereep kunnen wegwerken. Het betreft cacao-extracten zonder de vette cacaoboter en de verkeerde suikers.

Referenties

Dubner L, Wang J, Ho L et al. Recommendations for Development of New Standardized Forms of Cocoa Breeds and Cocoa Extract Processing for the Prevention of Alzheimer’s Disease: Role of Cocoa in Promotion of Cognitive Resilience and Healthy Brain Aging. J Alzheimer Dis. 48(4); DOI: I0.3233/JAD-150536.