Supermarkten zetten consumenten nog steeds aan tot ongezond eten, ondanks beloftes. Dit blijkt uit het nieuwste onderzoek van Superlijst Gezondheid, een initiatief van denktank Questionmark in samenwerking met de gezondheidsfondsen Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting.
Voor het eerst rapporteerden alle supermarkten, behalve Plus, over de verkoop van producten in de Schijf van Vijf en stelden zij doelen om het aandeel Schijf van Vijf in hun verkoop te vergroten. Uit de resultaten blijkt dat met uitzondering van Albert Heijn en Plus alle in de Superlijst onderzochte supermarkten doelen gesteld hebben om het aandeel Schijf van Vijf in hun verkoop te vergroten. Deze ambities zijn echter nog niet terug te zien in de ontwikkeling van hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting. Ongezonde producten blijven onverminderd de boventoon voeren (80%). Ook kindermarketing blijft onverminderd aanwezig en er staan veel ongezonde producten bij de kassa’s.
Dat is schrijnend, omdat supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord (2018) hebben beloofd maatregelen te nemen die consumenten helpen gezondere keuzes te maken, waaronder een jaarlijkse consumptiegroei van producten uit de Schijf van Vijf. In de ranglijst van 2024 loopt Ekoplaza voorop, gevolgd door middenmoters Lidl en Dirk. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus blijven achter.
Diena Halbertsma, woordvoerder namens de vier gezondheidsfondsen die samenwerken binnen het programma Gezonde Generatie, stelt: “Opnieuw blijkt dat de sector zelf niet in staat is om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Wij willen dat onze kinderen gezond kunnen opgroeien. Het is daarom de hoogste tijd dat de overheid krachtig optreedt, zodat alle supermarkten verplicht worden om hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting gezonder te maken. Zonder zo’n wettelijke aanpak beloont de marktwerking vooral de supermarkten die achterblijven op het gebied van gezondheid."
Je kunt het rapport hier downloaden.