Kleine voedingsaanpassing, winst voor gezondheid en milieu

Door slechts 10% van de calorieën (10 en%) die je binnenkrijgt uit vleeswaren en rundvlees te vervangen door een mix van groenten, noten en fruit verklein je je ecologische voetafdruk met een derde. Bovendien voegt elke portie bijna een uur toe aan je leven.

Deze bevindingen staan beschreven in een recente Nature Food-publicatie, waarbij een team van onderzoekers de gezondheids- en milieu-gerelateerde effecten van bijna 6000 voedingsmiddelen nauwgezet evalueerde. Het doel was om richtlijnen te kunnen geven voor de gezondste voeding voor de planeet en voor onszelf.

Ze keken per voedingsmiddel naar 15 vastgestelde risico's. Hieruit creëerden ze de Health Nutritional Index (HENI) die elk voedingsmiddel rangschikte op basis van de gezondheidslast, voornamelijk door hartaandoeningen en diabetes. Die last werd berekend en uitgedrukt in minuten gezond leven die verloren of gewonnen worden door de consumptie van een bepaald voedingsmiddel. Daarnaast gebruikten de onderzoekers 18 milieu-impactindicatoren om de milieueffecten van elk voedingsmiddel vast te stellen. De scores werden uitgedrukt in stoplichtkleuren.

De groene categorie omvat voedingsmiddelen die zowel qua voedingswaarde als milieu-impact gunstig scoren: fruit, groenten, peulvruchten, granen, noten en sommige zeevruchten. Op de rode lijst staan vleeswaren, rundvlees, varkensvlees, lam en kaas. In het midden op de amberkleurige lijst staan kip, melk en eieren.

Het vervangen van slechts 10% van de dagelijkse calorie-inname afkomstig van rundvlees en bewerkt vlees door fruit, groenten, noten, peulvruchten en geselecteerde zeevruchten, zou aanzienlijke gezondheidsverbeteringen kunnen opleveren, namelijk 48 extra minuten gezond leven per persoon per dag en een 33%-reductie van de ecologische voetafdruk.

Als we uitgaan van een  energie-inname van 1900 kcal per dag, zouden we slechts 190 kcal hoeven vervangen. Dat is gelijk aan 40 g rundvlees plus 20 g bewerkt vlees. Deze bevindingen illustreren dat ambitieuze veranderingen in het voedingspatroon niet altijd nodig zijn, omdat we al grote voordelen kunnen behalen door veel kleinere aanpassingen te doen. 

Verschenen in de nieuwsbrief van 6 januari 2022