Kaliumbicarbonaat verbetert glutathionstatus bij bedlegerige jongvolwassenen

Een ingrediënt van bakpoeder kan het glutathiongehalte van rode bloedcellen met 5% doen verhogen bij volwassenen die zich experimenteel bedlegerig hielden. Kaliumbicarbonaat verbeterde ook de omega-3- en omega-6-verhouding en leek ook de  proteïnebalans in het lichaam beter te bewaren. De resultaten van deze studie suggereren dat een 'alkalisch dieet' nuttig kan zijn voor ouderen en chronische-nierpatiënten.

Lab-experimenten suggereren dat het zuur-base-evenwicht invloed heeft op proteïnesynthese, spieropbouw incluis. Chronische-nierpatiënten bijvoorbeeld hebben te maken met verzuring (metabole acidose) die samengaat met spierafbraak. Suppletie met natriumbicarbonaat zou bij hen helpen om spiermassa en spierfunctie beter te onderhouden. Ook bedlegerigheid veroorzaakt spierafbraak, die gepaard gaat met een toename in oxidatieve stress.

Italiaanse en Duitse onderzoekers hebben in deze studie aan acht jonge mannen gevraagd om 21 dagen lang in bed te blijven. Vier deelnemers kregen tijdens die periode bij elke maaltijd een glas water met kaliumbicarbonaat (drie keer 30 mmol). Een paar maanden later werd het protocol herhaald waarbij de vier andere deelnemers kaliumbicarbonaat kregen (cross-overopzet).

De onderzoekers zagen dat de 'basekuur' het glutathiongehalte van rode bloedcellen verhoogde met 5%. Ze konden ook aantonen dat glutathionsynthese gedaald was. De overschot aan glutathion moet dus het gevolg zijn van een lager verbruik, bijvoorbeeld vanwege een daling van oxidatieve stress.

De spiermassa in de benen daalde minder sterk dankzij bicarbonaat, maar dat effect was niet-significant. De proteïnebalans gemeten aan de hand van fenylalanineafbraak, verbeterde wel significant. Bovendien was er verbetering van omega-3-status in de rode bloedcellen. Bedlegerigheid zorgt voor een toename van arachidonzuur, maar de basekuur verschuift de omega-3-omega-6-verhouding naar een anti-inflammatoir patroon.

Het onderzoek benadrukt het belang van groenten en fruit voor spieropbouw, naast proteïnerijke voeding. Een studie uit 2008 had al bewezen dat kaliumrijke groenten en fruit geassocieerd zijn met betere spiermassa bij ouderen.

Verschenen in de nieuwsbrief van 28 juni 2019