Hormonale anticonceptie verhoogt mogelijk kans op parodontitis

Gebruik van hormonale anticonceptiva wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op trombose en cardiovasculaire aandoeningen. De laatste jaren wordt ook steeds duidelijker dat gebruik de mondgezondheid kan beïnvloeden. Vrouwen die de pil gebruiken blijken een grotere kans op parodontitis te hebben.

Wetenschappers hebben naar de studies gekeken waarin de relatie tussen tandvleesontsteking en gebruik van hormonale anticonceptiva onderzocht werd. Totaal werden achttien artikelen gebruikt voor de kwalitatieve analyse. Vijf hiervan waren tevens geschikt voor een kwantitatieve analyse. Vrouwen in de studies gebruikten overwegend de pil. In aan aantal studies werd ook de prikpil of een implantaat gebruikt.

Vrouwen die hormonale anticonceptiva gebruikten, hadden vaker last van tandvleesontsteking waarbij de parodontale hechting was afgenomen (een maat om de ernst van parodontitis te bepalen).

De gebruikte onderzoeken maakten in hun metingen gebruik van verschillende eenheden, wat een vergelijking bemoeilijkte. Echter, uit vijftien van de achttien studies blijkt een associatie tussen het gebruik van hormonale anticonceptiva en de ernst van de tandvleesontsteking. Bovendien is er een biologische verklaring te geven voor de gevonden associatie. Geslachtshormonen spelen een rol in de ontstekingsreacties die kunnen plaatsvinden in tandvlees. Oestrogeen kan de collageenstofwisseling in tandvlees beïnvloeden en progesteron heeft invloed op de doorlaatbaarheid van het mondepitheel.

De wetenschappers geven aan dat de huidige beschikbare studies wijzen op een associatie tussen anticonceptiegebruik en tandvleesproblemen. De studies zijn echter klein, waardoor grotere onderzoeken nodig zijn om deze bevindingen verder te toetsen.

Verschenen in de nieuwsbrief van 19 februari 2021