Olijfolie goed voor glycemische controle en cholesterol
Olijfolie goed voor glycemische controle en cholesterol

Volgens een studie verschenen in Nutrition and diabetes verbetert extra vierge olijfolie het glucosemetabolisme en verlaagt ze het LDL-cholesterol- en ox-LDL-cholesterolniveau. Romeinse onderzoekers van de Sapienza universiteit hadden de effecten van een mediterrane maaltijd met olijfolie vergeleken met een maaltijd met maïsolie en een maaltijd zonder olijfolie.

Olijfolie typeert het mediterraan dieet, dat door de auteurs van deze publicatie zelfs bestempeld wordt als de 'gouden standaard' voor gezonde voeding. De gunstige resultaten van de PREDIMED-studie brachten het mediterraan dieet extra in de belangstelling. Deze onderzoekers gingen daarom op zoek naar verklaringen voor de gezondheidseigenschappen van olijfolie. In een eerdere studie hadden ze al gevonden dat olijfolie de oxidatieve stress na een maaltijd verlaagt.

In deze studie zagen ze naast een daling van bloedsuiker ook een verhoging van GLP1 en GIP, twee incretines. Incretines stimuleren de productie van insuline na een maaltijd, zodat de bloedsuiker laag blijft. GLP1 en GIP worden snel afgebroken door het enzym DPP4.

Uit de studie bleek ook een daling van de activiteit van het DPP4-enzym, waaruit de onderzoekers afleiden dat olijfolie als een DPP4-remmer werkt. Oxidatieve stress zou daarentegen de activiteit van DPP4 oppeppen. De daling van DPP4-activiteit zou dus het gevolg kunnen zijn van het antioxidant-effect van olijfolie, dat de onderzoekers in een eerdere studie opgemerkt hadden.

Referenties

Violi F, Loffredo L, Pignatelli P et al. Extra virgin olive oil use is associated with improved post-prandial blood glucose and LDL cholesterol in healthy subjects. Nutr Diabetes. 2015 Jul 20;5:e172