Statinegebruikers zijn ongezonder leven gaan leiden
Statinegebruikers zijn ongezonder leven gaan leiden

Een studie uit de VS suggereert dat cholesterolverlagers een vals gevoel van veiligheid creëren. De gemiddelde statinegebruiker is namelijk meer calorieën gaan consumeren dan tien jaar geleden. Het treffende argument is daarbij dat statinegebruikers meer in gewicht zijn toegenomen dan niet-gebruikers.

'Eén zesde van de Amerikaanse volwassenen gebruikt nu statinen,’ weet onderzoeker Takehiro Sugiyama. ‘We moeten het belang van voeding terug beklemtonen, specifiek voor hen die medicatie nemen, want gebruikers lijken zich minder genoodzaakt te voelen om hun voeding aan te passen.'

Een andere mogelijkheid is dat artsen vaker statinen voorschrijven aan patiënten die meer eten en meer wegen. Maar ook voor hen zijn voedingsaanbevelingen belangrijk, artsen moeten dat goed blijven communiceren. Medicatie mag geen vrijgeleide zijn om ‘boter op de biefstuk’ te doen, zegt Sugiyama.

Referenties

Sugiyama T, Tsugawa Y et al. Different Time Trends of Caloric and Fat Intake Between Statin Users and Nonusers Among US Adults: Gluttony in the Time of Statins? JAMA Intern Med. 2014 Apr 24