Het was al lang een prangende onderzoeksvraag: is vitamine D-tekort een oorzaak van overgewicht, of is het andersom?
Onderzoekers van Institute of child health (Londen) komen tot de conclusie dat overgewicht een oorzaak is van vitamine D-tekort. Vitamine D wordt opgeslagen in vetweefsel, een mogelijke reden waarom niveaus lager zijn bij obese mensen. Lage niveaus zijn bovendien een grote risicofactor voor chronische degeneratieziekten.
Referenties
Vimaleswaran KS et al. Causal relationship between obesity and vitamin D status: Bi-directional Mendelian randomization analysis of multiple cohorts. PLoS Medicine, 2013; 10 (2): e1001383
Nieuwsbriefartikel
Rubriek
VGBC