Obesiteit leidt tot tekort vitamine D

Het was al lang een prangende onderzoeksvraag: is vitamine D-tekort een oorzaak van over­gewicht, of is het andersom? 

Onderzoekers van Institute of child health (Londen) komen tot de conclusie dat over­gewicht een oorzaak is van vitamine D-tekort. Vitamine D wordt op­geslagen in vet­weefsel, een mogelijke reden waarom niveaus lager zijn bij obese mensen. Lage niveaus zijn boven­dien een grote risicofactor voor chronische degeneratie­ziekten.

Referenties

Vimaleswaran KS et al. Causal relationship between obesity and vitamin D status: Bi-directional Mendelian randomization analysis of multiple cohorts. PLoS Medicine, 2013; 10 (2): e1001383