Veranderingen in de darmmicrobiota door een vezelarm dieet kunnen binnen een generatie nog hersteld worden door weer de juiste vezels te gaan eten, concludeerden onderzoekers uit Stanford, Harvard en Princeton University na een onderzoek met muizen. Dit helpt niet meer als er al generaties lang vezelarm gegeten wordt, omdat er dan bacteriesoorten uit de darm verdwenen zijn. Om alsnog de darmmicrobiota te herstellen moeten deze ontbrekende bacteriën weer aan de darm toegevoegd worden in combinatie met een vezelrijk dieet.
Westerse voeding (hoog in vet en koolhydraten, laag in plantaardige vezels) zorgt op de lange termijn voor verschuivingen in de structuur van de microbiële gemeenschap in de darm. Bacteriën die in overvloed aanwezig waren onder invloed van een traditioneel dieet rijk aan plantaardige vezels, kunnen bij gebrek aan vezels in diversiteit en aantal verminderen. Dat heeft gevolgen voor de werking van het immuunsysteem en de stofwisseling.
Verschillende types darmbacteriën raken bij gebrek aan de juiste voeding zo schaars dat ze niet meer op een goede manier worden doorgegeven aan de volgende generatie en dreigen zo uit te sterven. Het eten van goede vezels doe je dus niet alleen voor jezelf maar ook voor je (toekomstige) kinderen.
Sonnenburg ED, Smits SA, Tikhonov M. et al. Diet-induced extinctions in the gut microbiota compound over generations. Nature. 2016 Jan 14;529(7585):212-5. doi: 10.1038/nature16504