Huilbaby's huilen minder dankzij een supplement dat kamille, citroenmelisse en een 'probioticum' met dode bacteriën bevat. Dat wees Italiaans onderzoek uit waarbij drie groepen van zestig huilbaby's behandeld werden met respectievelijk het supplement, simethicon en een levend probioticum. Na 28 dagen huilden de baby's die het supplement kregen gemiddeld 53 minuten per dag, significant minder dan de simethicongroep die nog 97 minuten huilde. Tussen het supplement en het gewone probioticum (62 minuten) zagen de onderzoekers geen significant verschil.
Voedingswetenschappers moeten hun voorkeuren kenbaar maken
Financiële banden met de industrie beïnvloeden resultaten van wetenschappelijke studies, dat is ook in de voedingswetenschappen een bekend probleem. De voedingsindustrie vertegenwoordigt een enorme markt, dus door invloed uit te oefenen op de wetenschappelijke gang van zaken kan winst geboekt worden. Maar financiële belangen zijn niet de enige vorm van belangenverstrengeling, schrijven de Amerikaanse professoren in gezondheidsonderzoek en statistiek John Ioannidis en John F. Trepanowski in een opmerkelijk opiniestuk verschenen in de JAMA.
Ioannidis JPA, Trepanowski JF. Disclosures in Nutrition Research: Why It Is Different. JAMA. 2018 Feb 13;319(6):547-548.
LEFF voor duurzame gewichtsverandering
Het leefstijlprogramma Lifestyle, Energy, Fun & Friends (LEFF) verbetert de kwaliteit van leven van deelnemende kinderen en krijgt hen op een gezonder gewicht. LEFF is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam vanuit het project Care for Obesity en is nu ook erkend als effectief door het RIVM Centrum Gezond Leven. Kenmerkend voor LEFF is de positieve aanpak, het werken aan zelfvertrouwen en de aandacht voor duurzame gedragsverandering. Dit zorgt voor een effectieve behandeling van overgewicht en obesitas bij kinderen in de leeftijdsgroep 7 t/m 12 jaar.
Behandelprogramma LEFF voor kinderen met overgewicht en obesitas effectief. Care for Obesity, Vrije Universiteit Amsterdam. Press release, 29 jan. 2018.
Van den Eynde E, Camfferman R, Niemer SIJ et al. The change in health-related quality of life and weight status of children with overweight or obesity aged 7 to 13 years after 10 weeks of participation in a lifestyle intervention. Annals of Behavioral Medicine, 2017.
Chlorogeen uit koffie maakt bloedvaten soepel
Koffie rijk aan chlorogeenzuur en arm aan hydroxyhydrochinon maakt de bloedvaten soepeler, terwijl koffies met andere combinaties van inhoudsstoffen dat effect niet hebben. Dat namen Japanse wetenschappers waar bij 27 patiënten met borderline-hyptertensie. Ze denken dat chlorogeenzuur het endotheel van de bloedvaten tegen oxidatieve stress beschermt, terwijl hydroxyhydrochinon het endotheel zou beschadigen.
Kajikawa M, Maruhashi T et al. Coffee with a high content of chlorogenic acids and low content of hydroxyhydroquinone improves postprandial endothelial dysfunction in patients with borderline and stage 1 hypertension. Eur J Nutr. 2018 Jan 12. doi: 10.1007/s00394-018-1611-7
Polyfenol uit olijven verhoogt vitamine C in bloed
Tijdens de zoektocht naar de heilzame componenten van olijfolie stootten Spaanse wetenschappers op een opmerkelijk effect. Een supplement met 45 mg hydroxytyrosol verdubbelt de vitamine C-status van het bloed. Deze vaststelling deden ze bij 14 vrijwilligers met lichte hyperlipidemie die het supplement 16 weken lang namen. Toename van vitamine C in serum was echter zowat het enige significant effect dat in de studie genoteerd werd.
Lopez-Huertas E, Fonolla J. Hydroxytyrosol supplementation increases vitamin C levels in vivo. A human volunteer trial. Redox Biol. 2017 Apr;11:384-389
141 of 530