Beter slapen door goede voeding
Beter slapen door goede voeding

Goede voeding zorgt voor een hogere kwaliteit van slapen aldus onderzoekers van Columbia University Medical Center in New York in de Journal of Clinical Sleep Medicine.

Trefwoorden

Tijdens een gerandomiseerd vergelijkend onderzoek van 5 nachten onder 26 volwassenen - 13 mannen en 13 vrouwen, met normaal gewicht en een leeftijd tussen de 30-45 jaar - werden door middel van polysomnografie tijdens de slaap in de derde en vijfde nacht een aantal lichaamsfuncties gemeten. Gedurende de eerste vier dagen werd een dieet gevolgd dat was samengesteld door een voedingsdeskundige en op de vijfde dag mochten deelnemers zelf hun eten kiezen. Daardoor consumeerden deelnemers vier dagen lang kwalitatief betere voeding met minder verzadigd vet en meer eiwitten dan op de vijfde dag. Door de resultaten van de metingen van de derde en vijfde nacht te vergelijken kon de invloed van het soort voeding op de kwaliteit van slaap bekeken worden.

Resultaten toonden aan dat er geen verschil gevonden werd in de totale duur van de slaap, maar wel in de kwaliteit. De consumptie van meer vezels en minder verzadigd vet zorgde voor sneller in slaap vallen en een diepere slaap. Opvallend was dat de waardes van metingen voor slaapkwaliteit door slechtere voeding snel kunnen veranderen. Eén dag voeding naar eigen keuze met minder vezels, meer verzadigd vet en meer suiker zorgde voor een lichtere, minder herstellende en meer onderbroken slaap.

Referenties

St-Onge MP, Roberts A, Shechter A, Choudhury AR. Fiber and saturated fat are associated with sleep arousals and slow wave sleep. J Clin Sleep Med, 2015 Jun 22. pii: jc-00089-15.