Visolie vooral werkzaam bij beginnende dementie
Visolie vooral werkzaam bij beginnende dementie

Omega-3 en antioxidanten lijken alzheimerplaques op te ruimen bij mannen en vrouwen met milde cognitieve klachten, maar niet bij alzheimerpatiënten. Het supplement verhoogde ook resolvine D1 in witte bloedcellen, wat een teken is dat ontstekingen minder actief zijn. Hoewel deze studie slechts 21 patiënten telde, werden de resultaten in het vakblad The FASEB Journal gepubliceerd.

Trefwoorden

Plaquevorming in de hersenen is een van de oorzaken van de ziekte van Alzheimer, die door ontstekingen in de hand gewerkt wordt. Amyloïde-bèta-eiwitten zijn een kenmerkend bestanddeel van deze plaques. Witte bloedcellen zoals macrofagen kunnen deze eiwitten opruimen, nog voordat ze tot plaques aankoeken.

Resolvines zijn ontstekingsremmende signaalstoffen die uit het langeketen-omega-3-vetzuur DHA geproduceerd worden. Ontstekingen vormen een vast patroon bij alzheimer. Ze zijn nauw betrokken in het proces van plaquevorming.

De onderzoekers kozen voor een supplement met 1000 mg EPA en 1000 mg DHA, vitamine D, vitamine E, resveratrol en antioxidanten uit granaatappel en bessen.

Referenties

Fiala M, Halder RC, Sagong B et al. ω-3 Supplementation increases amyloid-β phagocytosis and resolvin D1 in patients with minor cognitive impairment. FASEB J. 2015 Mar 24. pii: fj.14-264218