Koffie zou levensverlengend werken. Uit gegevens van drie grootschalige bevolkingsstudies - een bestand met totaal 200.000 deelnemers - konden onderzoekers afleiden dat 3 tot 5 kopjes per dag optimaal is. Meer dan vijf kopjes koffie per dag verlaagt noch verhoogt de kans op sterfte, wanneer de vergelijking gedaan wordt met koffie-onthouders.
De niet-rokers (never smokers) lijken het meest in het voordeel te zijn. De sterfte bij hen lag 15 % lager voor drie tot vijf kopjes. In tegenstelling tot rokers hebben zware koffiedrinkers die nooit gerookt hebben, wel een lagere kans op sterfte.
Zware koffiedrinkers zijn vaker gebruikers van tabak en alcohol, vandaar dat de effecten van koffie in deze populatie minder goed aantoonbaar is.
Drinkers van cafeïnevrije koffie genieten dezelfde voordelen. Vermoedelijk zorgen stoffen zoals chlorogeenzuur, lignanen, quiniden, trigonelline en magnesium voor de positieve effecten.
Ding M, Satija A, Bhupathiraju SN et al. Association of coffee consumption with total and cause-specific mortality in three large prospective cohorts.Circulation. 2015 Nov 16. pii: CIRCULATIONAHA.115.017341